Arbitrage

Zonder scheidsrechters kunnen er geen wedstrijden worden gespeeld. Ze zijn dus van groot belang. Van leden van DHC wordt verwacht dat zij hieraan een steentje bijdragen. Fluiten hoort erbij!

C-jeugd
Vanaf de C-jeugd word je ingedeeld om de wedstrijden van de Jongste jeugd (F- en E-lijn) te begeleiden. Hier hoef je geen scheidsrechterskaart voor te hebben. Het spelplezier bij deze wedstrijden staat voorop: de teams moeten vooral een leuke wedstrijd kunnen spelen. Meer informatie over de specifieke spelregels vind je op het inlogdeel onder documenten-arbitrage.

B-jeugd

Alle leden vanaf de B-jeugd die competitie spelen, zijn vanuit de KNHB verplicht om hun scheidsrechterskaart te halen. Met deze kaart fluit je bij DHC wedstrijden van de junioren (vanaf D-lijn). Deze wedstrijden fluit je met zijn tweeën.

Als je net je kaart hebt gehaald, word je gekoppeld aan een ervaren scheidsrechter of is er een begeleider van de arbitragecommissie aanwezig bij de wedstrijd.

Zo wordt het fluiten makkelijker en leuker:

- Heb je geen fluitje? Haal er dan eentje bij de wedstrijdtafel.
- Controleer voor de wedstrijd of de spelerslijsten zijn ingevuld. Zonder spelerslijst kun je het wedstrijdformulier niet afronden.

- Stel je voor de wedstrijd voor aan de coaches en de aanvoerders. Wees niet bang om te melden dat je nog niet zo vaak gefloten hebt.

- Fluit hard. Zo weten de spelers dat ze moeten stoppen met spelen.

- Geef ook duidelijk aan voor welk team de bal is. Doe dit door te wijzen naar het doel waar dat team moet scoren.

- Wees goed zichtbaar. Zorg daarom dat je een shirt draagt dat opvalt én qua kleur afwijkt van de tenues van de teams. Bij de wedstrijdtafel kun je ook een hesje krijgen.

- Je fluit met zijn tweeën. Je kunt elkaar dus helpen. Maar fluit niet in in de cirkel van de collega. Jouw cirkel is de cirkel aan je rechterhand, als je met je gezicht naar het veld staat.

- In de rust wisselen de teams van kant. Jij en je collega blijven staan.

- Blijf niet bij de middenlijn staan. Loop mee met het spel en laat de aanval richting jouw cirkel op je afkomen. Je mag ook best het veld inkomen of op de achterlijn gaan staan als je dan beter kan zien wat er gebeurt. Zorg er wel voor dat er geen spelers achter je staan.

- Rond het wedstrijdformulier zo snel mogelijk na de wedstrijd af.

- Op het wedstrijdformulier kun je, naast de uitslag en kaarten, ook opmerkingen kwijt die van belang zijn.
- Ga eens kijken bij een wedstrijd van een hoger team.
Daar worden de meer ervaren scheidsrechters op ingezet en daar kun je zien hoe zij een wedstrijd fluiten.

Hulp nodig?
In principe is er op de competitiedagen altijd iemand van de arbitragecommissie aanwezig. Hij of zij loopt meestal rond en kijkt mee bij wedstrijden. Bij problemen zal hij of zij je helpen.

Zo eerlijk mogelijk indelen

Het indelen van de wedstrijden proberen we zo eerlijk mogelijk te doen. Wanneer je bent ingedeeld, krijg je ruim van tevoren van ons een bericht. Vind je fluiten leuk? Geef dat dan aan ons door! Dan delen we je vaker in.

Verhinderd?
Als je niet kunt, moet je zelf voor een vervanger zorgen. Jouw team wordt nooit in zijn geheel op dezelfde dag ingedeeld. Zo kun je binnen je team proberen te ruilen.

Mocht je binnen of buiten je team niet kunnen ruilen, dan kun je iemand van de vervangerslijst benaderen. Deze lijst staat op het inlogdeel, onder documenten-arbitrage. De mensen op deze lijst vragen wel € 10 per wedstrijd. Kom je niet opdagen? Dan krijg je een boete van € 20 per wedstrijd.

Geef wijziging door
Je bent als ingedeelde scheidsrechter verantwoordelijk voor het doorgeven van eventuele wijzigingen aan de arbitragecommissie. Dit moet per mail naar [email protected]. Op dit adres kun je ook terecht voor vragen.